Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Monday, August 21, 2006

Superman returns (film)


Stålmannen är tillbaka! Det hade man väl aldrig trott... Efter senaste filmen från 1987 hade jag trott att Stålmannen var insomnad och lika glad för det var jag - innan jag såg den här filmen.

Jag har väl inte direkt varit någon fan av de tidigare Stålmannenfilmerna men jag hade ändå höga förväntningar på den här eftersom den både regisseras av Bryan Singer (som bl a gjort kanonfilmen ”De misstänkta”) och har en av mina favoritskådespelare Kevin Spacey i rollen som skurken Lex Luthor. Inte blev jag besviken heller. Det är inte bara Spacey som är bra, flera kända skådisar medverkar och gör bra insatser och den (för mig) okände Brandon Routh är superbra (!) i rollen som Stålmannen – och nästan kusligt lik Christopher Reeve ibland...

Det märks att Singer har tittat mycket på de gamla filmerna när han gjorde denna – den hör ihop med de tidigare filmerna (har tillomed samma ledmotiv) men känns inte mossig för det. Denna film är mycket mörkare än de tidigare, mannen av Stål är mycket mänskligare och självklart har specialeffekterna utvecklats en hel del sedan den sista filmen (som kom 1987). Visst kan man hitta saker att anmärka på; som t ex att Luthors onda hantlangare varken är tillräckligt korkade eller tillräckligt onda, att mantlar inte borde bölja i rymden eftersom där inte finns någon vind, att Stålmannen verkar ha blivit lite mer immun mot kryptonit än tidigare, osv, men jag gillade filmen ändå och kommer definitivt att se nästa del i serien (kommer 2009, enligt www.imdb.com)! Storyn: Stålmannen återvänder hem till Jorden efter fem års resa i rymden till resterna av sin hemplanet Krypton. Väl hemma finner han att livet har gått vidare utan honom, människorna har vant sig vid att han inte är där och kan hjälpa dem och den gamla flamman Lois Lane är förlovad och har en son. Han tar jobb på Daily Planet precis som förut, där blir en del återseenden – både bittra och ljuva – och ganska snart upptäcker han också att Lex Luthor – hans gamla ärkefiende – sluppit ur finkan trots en dubbel livstidsdom. Och eftersom Lex är...Lex...har han såklart nya onda planer på gång för världsdominans och massmord...

2 comments:

Susanna said...

We're men...we're men in tights....we run around the forest looking for fights....Ta dam ta dam ta dam tatadadam.....

Anna said...

fniss* men susanna då! du menar stålmannen i motsats till...well...let's say x-men? fantomen? batman? spindelmannen? robin hood?(!) superhjälte = trikåtvång! fast stålis har inte riktigt de klassiska trikåerna på sig i den här filmen. även den är uppgraderad... ;-)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.