Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Thursday, August 17, 2006

Farscape (tv-serie)



Åkej vänta nu här...är det här mupparna jag tittar på eller...? Näe det är faktiskt en "tung" sf-serie som har miljontals fanatiska fans över hela världen. Serien har gått i flera år! Kan miljoner fans ha så fel...?

Historiens huvudperson - och Hjälte (ni noterar Versalen) - är Crichton. En riktig pappas gosse och Stor Vetenskapsman. Pappa var berömd astronaut och Crichton JR känner sig lite som att han har lite väl stora skor att fylla - i fem minuter ungefär... Junior har tillsammans med en barndomskompis byggt ett litet specialrymdskepp och ska nu ut i omloppsbana runt Jorden för att testa sin teori om att man kan använda Jordens gravitation för att få upp farten för att kunna färdas i hastigheter nära ljusets. Det är bara det att han inte räknat med att Jordens magnetfält skulle lägga sig i, ett maskhål skapas och - vips - är han Någon Annan Stans. Mitt i en strid dessutom. Inom fem minuter har han lyckats döda brodern till en mäktig befälhavare (och därmed fått en Fiende), blivit tillfångatagen av ett gäng fångar på rymmen och dessutom blivit drogad av något som skulle kunna misstas för muppar... *suck*
Efter de fem avsnitt jag sett kan jag konstatera att Crichton är en närmast outhärdlig hjälte. Han kan allt - och då menar jag Allt - trots att han kommer från den minst utvecklade rasen i sällskapet och för tio minuter sedan var övertygad om att hans var den enda rasen i universum. Han kan ändå allt. Hade jag inte vetat att serien är australiensisk hade jag sagt "typiskt amerikaner". Till råga på allt är seriens obligatoriske krigare (D'Argo) synnerligen tråkig, den lika obligatoriska motvilliga allierade (Aeryn Sun) djup som en planka, skeppets pajas och tillika mupp (Rygel) är en...mupp... Ja ni fattar bilden... Men...fansen säger att serien växer och att runt avsnitt 1x19 blir serien fantastiskt bra. Om man nu kan hålla ut så länge... Men 'what the heck'...Hjälten kom iallafall ihåg att ta med silvertejp på resan. Vilket tyder på viss potential. Eller?
Betyg hittills: 2 av 5

3 comments:

Susanna said...

Silverytejpens betydelse för mänskligheten skall aldrig underskattas...like the force, it has a dark side and a light side and keeps the univers sticked together!

Anna said...

*haha* så har jag aldrig tänkt på saken... när de säger "may the force be with you" så menar de alltså...silvertejp...?

Eddie said...

Jag kan inte hålla med. Jag får sälla mig till skaran av seriens fans som du nämnde. Tror inte jag sett många exempel på tillfällen där orsaken till att man räddar dagen är därför att man är "den minst utvecklade varelsen", för att nämna ett exempel. Crichton är galen, och jag gillar galen. Serien tar sig vändingar man inte alltid kan förutse och sånt är alltid trevligt.

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.