Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Sunday, August 20, 2006

The Scar


The Scar – China Mieville ***(av 5)

Vad är det med brittiska författare? Har de allihop gått i samma skola – en skola där passion för ord, ordlekar och en vackert formulerad mening bankas in i ryggmärgen på dem?
I så fall vill jag också gärna gå där.

Den tämligen osympatiska Bellis Coldwine flyr från sitt hem för att starta ett nytt liv, men på vägen överfalls hennes skepp av pirater och hon och de övriga passagerarna samt besättningen och slavarna förs till Armada, ett enormt konglomerat av skepp som fastbundna vid varandra bildar en stad. Armada styrs av the Lovers, men det finns andra fraktioner som är intresserade av makten och snart inser Bellis att hennes språktalang gör henne till en viktigt bricka i ett spel hon knappt kan förstå. I sin kamp att fly Armada dras hon allt djupare in i spelet. Men vad är det för bisarr plan the Lovers strävar efter?

Detta är den andra boken av Mielville jag läser, och den är klart bättre än hans debut King Rat, åtminstone rent språkligt. The Scar är skriven som en blandning av Niel Gaimans verk och J.K Rowlings (ett tag underhöll jag mig med att fundera på om China Mieville var en pseudonym för Rowlings försök att slå sig in på vuxenmarknaden). Varelser med namn som gringylow, Remade och cactae har samma självklara enkelhet och precision som varelserna i Potter böckerna. Å andra sidan skulle the anipholii (myggmänniskor) kunnat komma direkt från Sandman.
Men jag klagar inte. Språket är vackert, inte överarbetat. Varelserna är fascinerande. Huvudpersonerna är om inte sympatiska så väldigt mänskliga.
Synd bara på historien.
Jag tror jag lyckades lista ut intrigen efter ca 500 sidor (av 800) och satt sedan och blev mer och mer irriterad när jag hade rätt. Boken blev aldrig tråkig – den är för välskriven för det och fylld med äventyr och spänning, men jag satt hela tiden och tänkte ”Kom igen! Överraska mig! Vänd allt på ända nu.” Jag blev besviken.
Men trots allt en ok bok med annorlunda settings och huvudkaraktärer. Om han bara kommit på en bättre historia till den kunde den fått fem stjärnor.
(En liten binotering...det finns en rolig och potentiellt dödlig lek som kallas Ring-tequila. Den går ut på att man tittar på LotR och tar en tequila varje gång någon säger ordet ’ring’. Ingen har klarat mer än en halv film och överlevt att skryta om det än så länge. Det slog mig att samma lek skulle kunna använda ordet ’puissant’ i the Scar och uppnå samma effekt :o)


Book quote: Scars are not injuries, Tanner Sack. A scar is healing. After injury a scar is what makes you whole.

1 comment:

Anna said...

låter klart intressant - jag får lite samma känsla som av liveship traders (hobb) när jag läser din recension - säkert på grund av skeppen...*doh*
tack för tipset! *antecknar* =)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.