Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Friday, March 28, 2008

John Constantine, Hellblazer: The Gift

Av Mike Carey (text) & Leonardo Manco (illustrationer).

Jag älskar John Constantines buttra karaktär i Hellblazer lika mycket som jag ogillar Keanu Reeves i rollen som honom i filmen från 2005 (ser någon någon som helst likhet mellan Keanu & Constantine?). Det enda jag har emot serien är dess ojämnhet. Hellblazer pendlar nämligen från riktigt, riktigt bra till rätt jäkla trista. Bland höjdarna kan nämnas ”Original Sins” (utgiven som album 1992), ”Hard Time” (2001) och ”Lady Constantine” (2006), som alla får högsta betyg av undertecknad. Bland de sämre hittar vi ”Highwater” (2004) och ”Setting Sun” (2004). Det är aldrig dåligt, men ibland rörigt och inte så sällan bör man ha läst andra i serien för att hänga med i vad som sker. Och tyvärr hjälper inte ens det i vissa extremfall.

Ojämnheten beror förstås på att det är olika författare. Minst åtta olika har nämligen skrivit de 18 som står i min bokhylla – och det finns ett gäng till. Bäst generellt gillar jag de där Constantine verkligen är den där coola killen som bara använder magi när det verkligen behövs. Inte när det blir för mycket eller inte alls. Det senare händer ibland och det är rejält trist för då kan man likaväl läsa något annat.

Ojämnheten gäller förstås även illustrationerna. Dessa påverkar också helhetsintrycket och personligen gillar jag skarpt t ex Goran Sudzuka (”Lady Constantine") och Marcelo Frusin (“Good Intentions”), Även omslagen varierar och själv gillar jag inte minst Sandman-bekantingen Dave McKeans på de tidiga albumen.

Nu till mitt senaste inköp: The Gift (2003). Den tillhör lyckligtvis de bättre! John gör gemensam sak med sin ständiga motståndare demonen Nergal, en kombination som är fruktsam och intressant, men rätt mycket på samma tema som flera gånger innan. Som alltid ser det rökt ut för den gode Constantine, som alltid har han ett ess i trenchcoatärmen, och som alltid undrar man VAD han skall dra fram den här gången…

Andra halvan är än bättre och inte minst djup. John funderar på hur man går vidare i livet när allt – eller stora delar av – det liv man haft och de man håller av inte längre finns kvar. Ska han lära sig läxan till slut? Nja, som ett led i att gå vidare trashar han istället en magikermiddag – varför nånsin försöka göra sig populär eller ”go of character”?

Betyg: 4.

7 comments:

Anna said...

var det desssa jag fick att bläddra i när jag kom för tidigt till romprovningen? tycker mig minnas att constantine var med där.
den boken verkade mycket bra, men aningens rörig här o var - man hajjade inte alltid vad som menades ens om man läste om sidan två gånger. detta var FÖRE romprovningen, mind you...;-)

That Handsome Devil said...

Nä, det var "Books of Magic" du bläddrade i, där är Constantine med i första albumet. Återkommer med bloggande om "BoM" ganska snart tror jag.

Anna said...

ahaaa...minnet är kort... =D

That Handsome Devil said...

Constantine är med även i första Sandman, i flera Swamp Thing m fl så jag förstår att du är förvirrad :-)

Susanna said...

Hellblazer är bra på ett brutalt-nu-ska-jag-allt-shocka-er sätt. Trogna läsare och skrivare av Moriquenta lägger huvudet på sned och ler överseende åt de sk shockeffekterna. Men jag *älskar* alla de trick som Constantine använder för att 'vinna'. Han (författaren) är jävulskt listig and I approve.

Och hur mycket jag än älskar Keano Reeves (varförvarförvarför kunde han inte få vara alv i LotR?! *whine*) så var han...umm... askass i filem Constantine. Seriöst. Askass.

Anna said...

vet inte om jag hade gått så långt som askass...men bra var han ju inte... hela den filmen KUNDE varit bra, men det var den alltså INTE... lite intressant här o var dock. =)

That Handsome Devil said...

Det finns mycket att säga om den filmen... Jag ska fatta mig kort: om man gillar Hellblazer så har man förväntningar på filmen förstås. De infriades knappast. De lyckades inte fånga själva känslan, stämningen, i böckerna öht. Och Keanu... Säga vad man vill om honom, men John Constantine är BLOND, BLÅÖGD och pratar engelska med riktigt brittisk accent. Say no more... :-)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.