Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Saturday, March 01, 2008

Terry Pratchett - en översikt

Pratchett är vid det här laget knappast okänd för någon med minsta böjelse åt fantasygenren. Själv älskar jag hans skapelse Skivvärlden och dess invånare, miljöer, städer, gudar and whatever. Men jag vet flera som är skeptiska efter att ha läst ett bokverk eller två eller sett någon av seriealbumen eller filmerna. Och jag förstår dem! Pratchett är nämligen väldigt ojämn. Det är sällan eller aldrig dåligt, han har trots allt en rätt hög lägstanivå. Men det finns ändå några som är sämre. Men framför allt finns det några lysande böcker och här vill jag mycket kortfattat ge en snabbgenomgång för er som vill prova eller ge honom en andra chans.

Jag har delat in dem i fyra kategorier, det finns inte utrymme för några vidare kommentarer för det är så många. Jag har begränsat mig till de jag själv har, med två undantag: av någon anledning saknar jag de två första "The Light Fantastic" och "Colour of Magic". Det finns ytterligare ett gäng böcker, trots att jag listar så många här...

Strunta i dessa...Pratchetts lågvattenmärken (betyg 1-2)
Strata
Maskerade
Moving Pictures
Pyramids
Soul Music

Absolut läsvärda men ibland rätt långt mellan skratten (betyg 3)
A Hat Full of Sky
The Fifth Elephant
Sourcery
Hogfather
Equal Rites
Jingo
Guards! Guards!
Feet of Clay
Wyrd Sisters
Reaper Man
Carpe Jugulum
Making Money
Thud!
Wintersmith

Bra med typiskt skruvad Pratchett-humor & mycket skratt! (betyg 4)
Men At Arms
Night Watch
The Wee Free Men
Lords and Ladies
The Last Continent
Eric
Witches Abroad
The Amazing Maurice and his Educated Rodents
Mort
Going Postal
Monstrous Regiment

LYSANDE! Dessa kan man läsa hur många gånger som helst! (betyg 5)
The Light Fantastic (med reservation för att det var länge sen jag läste den)
The Colour of Magic (med reservation för att det var länge sen jag läste den)
The Truth
Thief of Time
Small Gods (näst bäst, typ)
Interesting Times (kanske den enskilt bästa av alla)

5 comments:

Rebecka said...

Ambitiöst! Tack! Själv har jag bara läst några stycken, och fastnat just i att det är så oherrans många...

That Handsome Devil said...

Alla är fristående dock, men det kanske inte var det du menade? Det finns dock någon (t ex Last Continent) där det är bra om man läst en eller flera innan. För just dig Rebecka skulle jag vilja rekommendera "Small Gods", tror du skulle uppskatta den!

Unknown said...

Va? Pyramids är ju asbra!

Anna said...

hmm...är mycket tveksam till pratchett, men man ska ju aldrig säga aldrig. läste någon med vädervax i för länge sedan och den var inget vidare...

Susanna said...

Men snälla nån....att sätta NÅGON Rincewind bok utom möjligen Lost Continent som 'Läsvärd' måste vara ett skämt...

Alla med häxorna, med Susan Death, med Tiffany eller Vakten är otroligt bra (möjligen undantaget Equal Rites), speciellt Jingo, Carpe Jugulum, Hogfather, The Fifth Elephant, Lords and Ladies är en skrattfest med mycket tänkvärt bakom.

Mormor Vädervax är den bästa Fantasy karaktären alla katergorier, och den person jag helst skulle vilja ha vid min when the chips are down!

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.