Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Sunday, March 09, 2008

Bron till Terabithia (film)



Bron till Terabithia förvånade mig verkligen. jag hade väntat mig en glättig barnfilm i pastell med ungar som leker i ett fantasiland med älvor och regnbågar, istället får jag en mörk film om livets hårda verklighet och behovet att ibland fly in i fantasin för att komma ifrån den värld som trycker ner en och får en att känna sig mindre än lort.
klart det märks att terabithia är en amerikansk film här och var - särskilt i slutscenen - men på det stora hela är den rätt okarakteristisk med sitt mörker, sorg och ond bråd död.

den handlar om jesse - en liten kille på runt 12 år som har det rätt tufft. familjen tillhör den undre medelklassen och med fem barn har man inte råd att köpa nya kläder - jesse får ärva sina storasystrars avlagda grejor - även om de råkar vara rosa. i skolan blir han mobbad och det blir just inte bättre av att hans lillasyster är hans största fan som alltid hänger efter honom.
en dag börjar en ny tjej i hans klass - leslie. föga anar jess att leslie kommer att förändra hans liv - på mer än ett sätt...

jag måste säga att jag tyckte mycket om den här filmen! förutom 'slutslisket' (inte som ni tror!) var det enda jag hade svårt för skådespelaren som spelade jess' pappa - samme man som spelade skurken i terminator II...

betyg: 4!

4 comments:

That Handsome Devil said...

Den här har jag velat se ett tag nu, men som så mycket annat har det inte blivit av. Har fortfarande inte heller sett "Pans Labyrint". Borde väl skämmas antar jag... :-)

Susanna said...

....*liten röst* vad är det för fel på att leka med älvor och regnbågar?

Rebecka said...

Håller med Anna om att det är en riktigt bra film. Barnen som spelar Jess och Leslie gör ett fantastiskt jobb!

Och Susanna, de leker i sin fantasivärld - men den är inte rosenröd och gullig, eftersom barndomen inte är så skimrande och skir som vissa barndomsskildringar vill göra gällande, utan precis så rå och brutal osm bara barn kan vara mot varandra... Och jag tror att det är den distinktionen Anna vill göra, fast om jag har fel om Anna, så är det i alla fall så jag tolkar hennes ord.

Anna said...

precis så menar jag. jag trodde det skulle vara en lätt och glättig film á lá hollywood ordinaire, men tack o lov var det inte det. inte för att det är något fel på det, men det har man ju sett förut och jag har svårt att se att jag skulle ge en sådan film mer än en trea...max... =)
det finns ju sällan något djup i dem utan de bara underhåller för stunden liksom. som lassie och annan disney...

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.