Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Tuesday, April 03, 2007

Forgotten truth


av Dawn Cook

Del tre i serien om Alissa.

I den här boken - som inte känns lika fristående som de första - råkar Alissa av en händelse transporteras 300 år tillbaka i tiden till en tid där the Hold var fyllt av masters och keepers och liv och rörelse. Ingen hade minsta aning om att sådana tidsresor var möjliga och Alissa finner sig fast i historien utan att veta om hon någonsin kommer att kunna ta sig hem igen. Som tur är träffar hon på en bekant och även om han tekniskt sett inte träffat henne än blir han en avgörande länk i hennes framtid. Hon får också svar på vad som egentligen hände med Ese Nawoer, dess siste väktare och hur Connen-Neute förlorade förståndet...

Tredje delen i serien är spännande och lättsmält även den. Liksom i resten av serien bryr man sig om karaktärerna - även om de ibland beter sig som idioter... En nackdel i den här boken är att lite väl stor del kretsar kring Alissas triangeldrama, vilket i min mening egentligen är det minst intressanta i historien. Kan du stå ut med de delarna (eller bara strategiskt bläddra förbi) - läs den!

Betyg: 3,5

2 comments:

Susanna said...

Hmmm...jag får väl ta och läsa dessa en dag....men framsidan är så dålig att jag är avskräckt (så fruktansvärt shallow av mig, jag vet...)

Anna said...

du får blunda eller kanske trä på ett pocketfodral... ;-)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.