Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Monday, June 09, 2008

Udda

av Nene Ormes

WOW! Fick denna bok i min hand lördag kväll. Började läsa vid frukostbordet morgonen därpå, och somnade nöjd och glad efter att ha sträckläst den till slut söndag kväll.

Udda hugger tag från första rad och är en krypande spännande urban fantasyroman med stark förankring i det vardagliga livet i Malmö, som helt plötsligt inte känns så vanligt och normalt längre. Nene skriver så väl att hennes fantastiska inslag känns precis lika verkliga som Pildammsparken och gröna stadsbussar. Särskilt gillar jag Nenes underbara fantasi som omvandlar föremål som avloppsbrunnar, små glasspelkulor och coca-cola till ting med dolda egenskaper.

Kan inte ösa nog med superlativ över detta förstaverk från Nene, där allt från språk till miljöer, karaktärer och omsorg om detaljer ger en fullödig läsupplevelse. När kommer nästa bok?

Betyg: 5 av 5

4 comments:

Anna said...

låter fantastiskt intressant! jag vill definitivt läsa nenes bok sen! =D

Anonymous said...

Vilken recension! Grattis Nene!/Therése

Anna said...

nu har även jag läst 'udda' och den är verkligen kanonbra! lite oslipad här och var men inte så det stör på något sätt - håller verkligen tummarna för att den blir utgiven så att fler får ta del av den!

dess enda fel är nog att den tog slut så fort... ;-)

betyg: 4!

That Handsome Devil said...

Jag har oxå ett ex men man får allt vara försiktig med den om man vill låna den... :-)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.