Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Monday, May 19, 2008

Iron Man

Har aldrig läst serien, och hade egentligen aldrig hört talas om Iron Man innan filmen dök upp. Så, när jag nu recenserar filmen så är det helt utan referenser till ursprungsserien. Överlag måste jag säga att jag gillar karaktären Iron Man/Tony Stark - tekniska supergeniet som efter tillfångatagande upptäcker vad hans vapensäljande företag ställer till med ute i världen och därmed beslutar sig för att ändra riktning på sitt liv - fullständigt!

Filmen erbjuder inga större överraskningar, och följer klassiskt upplägg för en introduktion av "ny" superhjältekaraktär till icke-serieläsande allmänhet: bakgrund, vändpunkten som innebär att en hjälte skapas, fiende in, flicka in, hjälte räddar dagen. Det är bäddat för en uppföljare, vilket för mig skulle vara ett trevligt återseende av Iron Man. Filmen är en snyggt gjord actionrulle med mycket duktiga skådespelare, som gör det bästa de kan av sina begränsade karaktärer. Bäst är Robert Downey Jr, hans bad boy persona off screen ger honom bara ökad trovärdighet som playboy som Tony Stark. Några har kommenterat att Downey Jr inte är superhjältematerial, och nej, han är inte Hugh Jackman, men lyckas mer än väl med sin roll efter mer än några timmar på gymmet.

Vill du bränna några timmar i Marvels universum? Gå och se!

Betyg: 3,5 av 5

2 comments:

Anna said...

instämmer! klart att downey inte är christian bale, och iron man ingen batman ;-) men klara paralleller kunde ses mellan de bägge filmerna (batman begins & denan) - det var liksom samma stämning i dem. gillade playboystilen jag med - iaf på film ;-) - och hans uppvaknande ur naiviteten var nästan gripande.
skulle nog ge den en svag 4a. =)

se den!

Susanna said...

Hmmmm..jag har heller aldrig läst Iron Man. Har för mig alltid verkat vara en dålig kopiering av Stålmannens namn och Batmans playboy bakgrund. Men som ni lägger fram det blir man ju sugen på att testa.
Även om historien är väl klassisk.

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.