Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Thursday, February 22, 2007

Pans labyrint (film)



"pans labyrint" handlar om ofelia, en ca 12-årig flicka som med sin gravida och sjukliga mor flyttar ut på landet till mammans nye man. mannen är en särdeles grym kapten i francos fashistarmé och han är på landet med sina mannar för att utrota guerillan som gömmer sig i bergen. ofelia har ett mycket rikt fantasiliv och kastas snabbt in i ett äventyr i en helt annan värld än striderna och grymheterna som rasar runt omkring. men vad är egentligen fantasi och vad är verklighet...?

jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av den här filmen men det var synnerligen ingen hollywoodfilm vi fick se i biomörkret. det hade jag väl egentligen inte förväntat mig heller av en spansk regissör av guillermo del toros kaliber, men jag hade nog föreställt mig filmen som lite mjukare och mer magisk än den var. den här filmen är mycket rå - även i sin sagolikhet. det närmaste jag kan jämföra den med är gamla bröderna grimm-sagor eller h c andersens 'flickan med svavelstickorna'. den innehåller de råaste aspekterna av sagans värld och krigets hårda verklighet i dess 'verklighetsaspekt'. man får en inblick i hur hårt livet var i fashisternas spanien och man gläds åt att man lever här och nu istället för där och då. bildspråket är annorlunda och vackert - men nog kunde de låtit bli att visa det allra naknaste, råaste våldet. det - och att pan känns lite mesigt framställd av den som spelar honom - är det enda abret i en mycket bra film. den har så många bottnar att man kommer att tänka på den länge och se något nytt var gång man ser den.
betyg: 4

2 comments:

Susanna said...

Outsägligt fin film som inte lämnar någon oberörd. Och även om faunen - Pan - kanske inte var den bäste 'skådisen' så var han ju så vacker....
Och jag säger fortfarande att den slutade lyckligt! Romantiker i själ och hjärta - naturvetare i hjärnan...

Anna said...

oh - jag håller med till 100% - jag e också en sådan där romantikermjukis med naturvetarhjärna... fast det tar sig uttryck på lite olika sätt. =)

pan var vacker (och tydligen amerikan som lärde sig spanska inför rollen som pan) och slutet kunde ju både ses som lyckligt och olyckligt beroende på vilken verklighet man valde att tro på. ^^

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.