Bokcirkeln

Nästa träff är den 9 maj. Boken som ska läsas är Samuel J Delaney's Babel 17. =)

Tuesday, September 26, 2006

Andromeda (tv-serie)


Nu har jag sett de sju första avsnitten av Gene Roddenberrys (Star Treks skapare) skapelse Andromeda och jag gillar den. Trots att den har en grundhandling som är rätt fånig (en man på ett skepp vill återskapa det fallna Commonwealth som var en union av miljontals världar innan det föll vid en kupp för 300 år sedan) och ett intro/tema som låter som det är hämtat ur gamla Nintendospelet Legend of Zelda på 80-talet...

Karaktärerna är charmiga och/eller kul och/eller intressanta och de är skapade med lite djup i till skillnad från Farscape där alla känns platta som pannkakor. Det tog ett tag innan jag kom på var jag har sett kapten Dylan Hunt förut, men insåg efter ett par avsnitt att det är Hercules himself som dragit till rymden...

Handlingen: The Commonwealth attackeras av Nietzchians och hela flottan går under utom kapten Hunts skepp som kommer för nära ett svart hål i stridens hetta. Alla i besättningen evakueras utom kaptenen som blir hängande vid händelsehorisonten i sitt skepp Andromeda Ascendant (ett sorts 'liveship'). 300 år senare upptäcks Andromeda av ett gäng oppurtunister som ser sin chans att tjäna storkovan på att kränga ett gammalt Commonwealth-stridsskepp till skummisar och de bärgar Andromeda. De har dock inte räknat med att det ska finnas någon levande ombord, men vid händelsehorisontens rand går tiden oändligt långsamt och för kaptenen har ingen tid alls förflutit... Efter en del förvecklingar, mm, och han ser hur hans värld har förfallit inser han att enda sättet att skapa stabilitet i galaxen är att återskapa det gamla Commonwealth...

Betyg: 4-

1 comment:

Eddie said...

När man väl kommer över den irriterande Kevin Sorbo och jag-ska-vara-tuff-men-skrämmer-knappt-en-myra Lisa Ryder, är Andromeda sevärd. Ryders karaktär utvecklas dock mer än Sorbos hercules-all-over-again och det säger en del, fast inget direkt possitivt - iaf i Herc ... eh.. jag menar Captain Hunt's fall. =)
När jag nu har gnällt av mig kan jag säga att serien har löfte och tar några svängar man inte riktigt räknade med och sånt gillar jag - oftast iaf. En framtids "Knight's quest for a lost Camelot" som roar ett tag, fast jag kan nog inte instämma med det höga betyget. =)

Bildspel...


Created with Admarket's flickrSLiDR.